Jolanta Bryłka
doradca zawodowy, pedagog, oligofrenopedagog
Absolwentka filologii polskiej Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. Posiada wieloletnie doświadczenie zawodowe w pracy z młodzieżą, rodzicami, nauczycielami i specjalistami szkolnymi. Na swoim koncie ma szereg szkoleń specjalistycznych z zakresu doradztwa zawodowego m.in. indywidualnego i grupowego, diagnozy zasobów, rynku edukacyjnego i rynku pracy, coachingu. Wiedzę i doświadczenie zawodowe wykorzystuje w codziennej pracy poprzez m.in.: realizację warsztatów z młodzieżą, prelekcji dla rodziców, działania na rzecz rozwoju sieci doradców zawodowych.
Ponadto posiada kompetencje do prowadzenia indywidualnych konsultacji z uczniami poszukującymi właściwej szkoły, zawodu, studiów lub tymi, którzy potrzebują upewnić się w swoim wyborze i przedyskutować wątpliwości oraz uzupełnić wiedzę np.: dotyczącą procesu rekrutacji, systemu edukacji, oferty kształcenia.
W ramach tej formy wsparcia uczniowie mają możliwość:
- zdiagnozowania skłonności zawodowych, mocnych stron i wartości,
- nazwania zasobów edukacyjnych,
- określenia cechy charakteru i potrzeb,
- przyjrzenia się dokładniej potencjalnym możliwościom edukacyjnym i zawodowym pod kątem preferencji,
- dokonania autonomicznego wyboru, mając potrzebną wiedzę: o swoich zasobach, systemie edukacji, ofercie kształcenia, rynku pracy czy procesie rekrutacji,
- pracy z obrazem oraz korzystania z jej autorskich narzędzi (opartych na wizualizacji omawianych treści) podczas procesu doradczego.
Panią Jolantę cechuje indywidualne podejście do osoby radzącej się, zaangażowanie i empatia.
OFERTA
KONSULTACJE INDYWIDUALNE Z DORADCĄ ZAWODOWYM
DLA KOGO?
- uczniów szkoły podstawowej, a w szczególności ósmoklasistów szukających odpowiedniej dla siebie szkoły ponadpodstawowej (LO, Technikum, Branżowa Szkoła I stopnia);
-
uczniów szkół ponadpodstawowych (LO, Technikum, Branżowej Szkoły I stopnia) mierzących się:
- z poszukiwaniem odpowiedniego kierunku studiów,
- zawodu w szkole policealnej,
- Kwalifikacyjnego Kursu Zawodowego,
- podjęciem decyzji związanej z wejściem na rynek pracy; - rodziców, którzy nie wiedzą, jak wesprzeć dziecko w wyborze szkoły/zawodu po zakończeniu kształcenia w kl. VIII lub w szkole ponadpodstawowej.
CEL SPOTKANIA
- Diagnoza skłonności zawodowych, cech charakteru i mocnych stron edukacyjnych, wartości.
- Zgromadzenie/uporządkowanie wiedzy: o systemie edukacji, ofercie kształcenia, liczbie punktów za oceny w procesie rekrutacji, o zawodach, kierunkach studiów - który dla Ciebie?
- Skonfrontowanie wiedzy na temat możliwości edukacyjnych i zawodowych z preferencjami i predyspozycjami zawodowymi.
- Dokonanie wyboru - w oparciu o wiedzę zgromadzoną podczas konsultacji, (o zasobach, ofercie edukacyjnej, procesie rekrutacji, punktach za oceny, stanie zdrowia).
- Zgodnie z potrzebami osoby radzącej się doradca zawodowy wskazuje, ile spotkań/ sesji warto byłoby odbyć. Decyzja zawsze leży po stronie klienta.
DLACZEGO WARTO?
- praca 1 na 1 (lub w obecności rodzica - dotyczy uczniów szkoły podstawowej), z uczniem szkoły ponadpodstawowej;
- masz bieżący wpływ na to, jakim celem, problemem lub zagadnieniem się zajmujemy. To Ty decydujesz, nad czym pracujemy!
- dostajesz konkretne zadania, których wykonanie ułatwia podjęcie decyzji. Możesz wykorzystać je teraz i w przyszłości;
- nie ma bodźców, które rozpraszają.
- To 1,5h od Ciebie dla Ciebie, by wydobyć to, co najważniejsze i znaleźć odpowiedzi na nurtujące Cię pytania
- uzyskujesz odpowiedzi na ważne dla Ciebie pytania (UWAGA! doradca zawodowy jest przewodnikiem, jego zadaniem jest wydobyć z Ciebie wiedzę, abyś sama/sam –może przy wsparciu rodzica – odpowiedziała/odpowiedział sobie na nie;
- możesz uzyskać pewność, że podejmujesz decyzje świadomie, a nie pod wpływem impulsu. Przyjrzysz się z bliska swoim skłonnościom i cechom charakteru, aby wybrać dalszą drogę edukacji w zgodzie z sobą;
- uporządkujesz / uzyskasz wiedzę o sobie. Kolejne kroki pozwolą Ci nazwać to, co w Tobie najlepsze i co dla Ciebie najważniejsze.
Zbierzemy kawałki wiedzy o Tobie i ułożymy z nich spójny obraz!
Jak wygląda spotkanie z doradcą zawodowym?
Przebieg spotkania uwarunkowany jest jego celem. Najczęściej spotkanie z doradcą zawodowym to przede wszystkim rozmowa, w czasie której będziesz miała/miał możliwość określenia swoich zainteresowań, umiejętności, zasobów, celów do realizacji. Doradca zawodowy pomoże Ci, na podstawie uzyskanych od Ciebie informacji, określić obszary edukacyjno-zawodowe, wokół których możesz planować swoją przyszłość edukacyjno-zawodową. W trakcie rozmowy będziesz mogła/mógł również zweryfikować swoją wiedzę na temat rynku pracy, uczelni wyższych lub innych zagadnień, które Cię interesują.
Podczas konsultacji istnieje możliwość określenia Twoich predyspozycji zawodowych za pomocą testów i kwestionariuszy. Musisz jednak pamiętać, że konsultacja w zakresie doradztwa zawodowego nie ogranicza się wyłącznie do testów (są one stosowane przez doradcę zawodowego wówczas, gdy uzna on, że jest to rzeczywiście potrzebne). Wyniki kwestionariuszy należy potraktować jako dodatkową informację, którą możesz uwzględnić w planowaniu kariery edukacyjno-zawodowej.
Ile czasu trwa spotkanie?
W planowaniu kariery edukacyjno-zawodowej bardzo ważne jest Twoje zaangażowanie i motywacja do działania. Może się zdarzyć, że konsultacja przybierze formę kilku spotkań, jest to uzależnione od indywidualnego zapotrzebowania ucznia oraz doradcy zawodowego. Konsultacja trwa zazwyczaj 1,5 godz.
Jak przygotować się do spotkania z doradcą zawodowym?
Warto, abyś przygotowała/przygotował się do konsultacji z doradcą zawodowym. Pamiętaj, że jest to przede wszystkim rozmowa. Zastanów się, nad jakim obszarem chciałbyś szczególnie się skupić podczas konsultacji. Możesz przygotować notatki, mapę myśli, pytania do doradcy.
Najważniejsze, to zabrać ze sobą dobry nastrój i sporą dawkę energii!